På Mälardalens universitet (MDU) bedrivs forskning inom sex forskningsinriktningar som leder till kunskap och utveckling - för svensk industri och välfärden - men också för att lösa de utmaningar som finns i samhället. Forskningen inom inriktningen inbyggda system är internationellt erkänd och rankas bland de bästa i världen. Forskningsinriktningen består av 19 forskargrupper som utvecklar system för bland annat självkörande fordon.
Självkörande fordon
Här får du veta mer om hur MDU:s forskare och studenter samarbetar med teknikföretag för att utveckla olika typer av självkörande fordon.
Materialet är framtaget av
Mål
Översiktligt kunna beskriva och exemplifiera tekniken kring självkörande fordon och sätta i en samhällskontext.
Kunna resonera kring potentiella möjligheter och utmaningar kopplade till teknikens påverkan på framför allt hållbarhet och säkerhet.
Tidsåtgång
1 lektion
Upplägg/Metod
Input - diskussion - presentation
Kurser, koppling centralt innehåll
Teknik 1: Teknikens och teknikerns roll med fokus på framtidens teknik och ett hållbart samhälle, till exempel med utgångspunkt i energieffektivisering. Teknikens historia och teknikutvecklingens betydelse för samhället samt introduktion i aktuella utvecklingsområden inom teknik
Teknik specialisering: Teknik och teknikutveckling inom valt teknikområde, till exempel design, produktutveckling, informations-, medie-, produktions-, el och förbränningsteknik eller samhällsbyggande. Teknik i ett hållbart samhälle, till exempel energi- och resurseffektivisering
Gymnasiearbetet: Projektidéer för gymnasiearbetet
LÄRARHANDLEDNING
Dela länken till elevsidan med dina elever. Sidan innehåller lektionsmaterialet och instruktioner.
Låt eleverna titta på materialet och diskutera tillhörande frågor i mindre grupper.
1. Skriv ner 1-2 möjligheter för klimat/hållbarhet som du tror att tekniken med självkörande fordon kan föra med sig. Välj något exempel som presenteras i materialet eller kom på ett eget exempel.
2. Ser ni några andra samhällsnyttor med tekniken? Finns det några utmaningar kopplat till säkerhet?
3. Anteckna något ni tycker är extra intressant/skrämmande/inspirerande, som ni vill lyfta i klassen.
LEKTIONSMATERIAL
Autobike – självkörande cykel
Projektet Autobike är kopplat till ett forskningsprojekt som går ut på att utveckla en självkörande cykel, som beter sig som en cyklist. Den självkörande cykeln används i testmiljöer för autonoma bilar. Projektet är ett samarbete mellan MDU, Chalmers, AstaZero, Cycleurope och Volvo Cars.
Autosail – självkörande segelbåt
I projektet Autosail utvecklas en självkörande segelbåt, som kan ta in information om exempelvis vindförhållanden och avstånd för att sedan kunna beräkna och genomföra en rutt. Slutmålet är att segelbåten ska delta i tävlingen World Robotics Sailing Championship.
Unicorn – självkörande sophämtningsrobot
Målet med projektet UNICORN är att utveckla självkörande robotar som kan kommunicera med varandra, köra runt i bostadsområden, hämta dina sopor och köra dem till en återvinningscentral. Projektet är ett samarbete mellan MDU, Chalmers tekniska högskola, Göteborgs stad, HIAB, Husqvarna, PWS och Volvo GTO. Parterna inom projektet fokuserar på olika delar och MDU:s uppdrag är att bygga självkörande robotar som kan navigera och interagera i en stadsmiljö.
EXTRAMATERIAL
För dig som vill veta mer.
FÖRSLAG PÅ GYMNASIEARBETE
Programmera en självkörande RC-bil
Dagens bilindustri rör sig mer och mer åt självkörande bilar. För att en bil skakunna köra själv används ofta kameror och andra sensorer som kan ta reda på hur omgivningen ser ut, och sedan används denna information av ett neuralt nätverk som avgör hur bilen ska köra. Det här är en idé för dig som har ett förintressse för AI, och är beredd att lägga ett antal timmar extra på ditt projekt, eftersom denna idé både inkluderar konstruktionen av själva bilen och programmeringen!
Projektidé data och teknik
Programmera en självkörande virtuell bil
Neurala nätverk måste tränas innan de kan användas ute på vägarna, och det görs lättast i en virtuell värld där bilen och dess omgivning simuleras på en dator. Man måste dock se till att en bil som tränats virtuellt även fungerar i verkligheten. Hur gör man det? Måste man testa den i verkligheten för att veta, eller kan man se tecken på det redan i den virtuella världen?