UF_SIYSS_2048px-4177

Genom denna övning ges elever en möjlighet att inspireras till forskning och vetenskap samtidigt som de får öva på läsförståelse av vetenskapliga posters och öva på att skriva vetenskapliga abstracts. De posters som används kommer från deltagarna i Stockholm International Youth Science Seminar.

Mål

Practice reading comprehension of scientific posters

Give students a chance to practice both abstract-writing and peer-reviewing in preparation for undertaking their diploma projects.

Tidsåtgång

Part 1 Writing abstracts: Approx. 90 min. or homework assignment

Part 2 Peer-review: Approx. 30 min. for reviewing a classmate’s abstract (can be given as a homework assignment) plus approx. 30 min. for peer-reviewing

 

Upplägg/Metod

In this exercise the students will use scientific posters to practice writing abstracts. This is a useful exercise in preparing students for their diploma projects, since they will need to write their own abstracts for their scientific reports. They will also practice peer-review. 

Kurser, koppling centralt innehåll

Engelska 6

Kommunikationens innehåll

  • Konkreta och abstrakta ämnesområden med anknytning till samhälls- och arbetsliv samt elevernas utbildning.

Reception

  • Texter, även komplexa och formella, från olika medier.
  • Talad engelska och texter som är berättande, diskuterande, argumenterande, rapporterande och redogörande – varje slag för sig eller i olika kombinationer. Till exempel föredrag, debatter, formella brev och populärvetenskapliga texter.
  • Hur variation och anpassning skapas genom meningsbyggnad, ordbildning och val av ord, till exempel regionala varianter och kollokationer, i informella och formella sammanhang.
  •  

Produktion och interaktion

  • Muntlig och skriftlig produktion och interaktion med olika syften, där eleverna resonerar, argumenterar, ansöker, återger och sammanfattar.
  • Språkliga företeelser, däribland uttal, vokabulär, grammatiska strukturer och meningsbyggnad, stavning, textbindning, inre och yttre struktur samt anpassning, i elevernas egen produktion och interaktion.
  • Bearbetning av språk och struktur i egna muntliga och skriftliga framställningar för att anpassa dem efter syfte, sammanhang och genre.

Engelska 7

Kommunikationens innehåll

  • Teoretiska och komplexa ämnesområden, även av viss vetenskaplig karaktär, med anknytning till elevernas utbildning och valt fördjupningsområde samt till samhälls- och arbetsliv.
  • Åsikter, idéer och erfarenheter.

Reception

  • Texter, även komplexa och formella, från olika medier.
  • Talad engelska och texter som är berättande, diskuterande, argumenterande, redogörande och utredande – varje slag för sig eller i olika kombinationer. Till exempel debatter, föreläsningar, avtalstexter och texter som används inom högre studier.
  • Strategier för att överblicka och strukturera innehåll från större textmängder eller längre sekvenser av talat språk, till exempel genom att sortera, visualisera, sammanfatta och identifiera det bärande innehållet.
  • Hur variation och anpassning skapas genom komplex meningsbyggnad, interpunktion, ordbildning och stilnivå.
  • Hur struktur och sammanhang skapas genom sambandsmarkörer, effektiv styckeindelning, tes och kärnmeningar.

Produktion och interaktion

  • Muntlig och skriftlig produktion och interaktion med olika syften, där eleverna resonerar utifrån olika perspektiv, argumenterar, utreder, ansöker och förhandlar.
  • Språkliga företeelser, däribland uttal, vokabulär, grammatiska strukturer och meningsbyggnad, stavning, textbindning, inre och yttre struktur samt anpassning, i elevernas egen produktion och interaktion.
  • Bearbetning av språk och struktur i egna och andras framställningar för att anpassa dem efter syfte, genre och stilnivå.
  •  
Läs mer
Läs mindre

LÄRARHANDLEDNING

Dela länken till elevsidan med dina elever. Sidan innehåller lektionsmaterialet och instruktioner.

Material

Materialet hittar du på elevsidan och längre ner på den här sidan.

The material consists of:

  • Scientific posters sorted by subject in order for your students to choose a poster within a subject of their interest.

Genomförande

Part 1 Writing abstracts

Either during lesson time or as a homework assignment, have your students write their own abstracts of around 100–200 words in length based on a science poster of their choosing (links below). Additionally, it is hoped that they will also have gained a deeper understanding of their chosen project during the relevant seminar presentation itself. 

Part 2 Peer review

Once your students have written a first draft of their abstracts, you should divide the class up into pairs. These pairs should then read one another’s abstracts and provide each other with feedback. They can use analytical questions as an aid:

  • How long is the abstract (no. words)?
  • How is the text divided?
  • Which aspects of the project are described?
  • How is the text written? (formal conventions, first-person/other point of view, grammatical tense, etc.)
  • What is good about the text?
  • How could the text be improved?

Remind the students to be respectful and objective when providing feedback on each other’s work. You might like to provide some examples of constructive feedback and, if needed, also to help your students to strike the right tone and to know how to respond to constructive criticism in a positive way.

The initial analysis of their classmate’s abstract can be set as a homework assignment. After the students have received feedback from their classmate, you should allow them time to make adjustments to their text before submitting it to the responsible teacher for further grading and feedback.

Läs mer
Läs mindre

POSTERS

Biology/Biotechnology and Medicine/Biomedicine

Investigating the effects of maternal obesity on fetal cardiovascular function in an ovine model

Influence of the photoperiod on the diapause of P. Machaon

The landscape of on-target & collateral cleavage of various CRISPR-Cas13 orthologs in mammalian cells

Sustainable utilisation of soymilk by-products for probiotic food applications and soil health management

Fishy traits: using deep learning algorithms for non-invasive analysis of complex behaviours

Rainwater collection: an ancestral system in the present

How to make an physiological Biomaterial from spinach leaves

The Relationship Between Tumor-Induced Osteoclastogenesis and Osteoprotegerin

Chemistry

Hydrogen Peroxide-Responsive Small Molecules to Alter Pathological Factors in Alzheimer’s Disease

Engineering

Ultrasonic Communication in Water

The biocarbon future - a holistic approach to new sustainable value chains

Influence of Pumped Hydropower Storage Operations on Biodiversity

Mathematics

Symmetry, Fixed Points and Quantum Billiards

Physics

The Sound of a Drop

A Novel Hadronization Model Explaining Charm-Quark Hadronization in Different Collision Systems Through Yet-Unobserved Excited States and Cluster Volume Dependence

A neural network as a prediction model for the Predictability Time Horizon of the double pendulum

Transient Dynamics of a Retracting Soap Film Bound by a Slinky Spring

Recursive Method for Quantum Computer

Theoretical and experimental investigation of ship wakes

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Unga Forskare, orgnr. 802005-9385 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.