UF_SIYSS_2048px-4177

Genom denna övning ges elever en möjlighet att inspireras till forskning och vetenskap samtidigt som de får öva på läsförståelse av vetenskapliga posters och öva på att skriva vetenskapliga abstracts. De posters som används kommer från deltagarna i Stockholm International Youth Science Seminar.

Mål

Practice reading comprehension of scientific posters

Give students a chance to practice both abstract-writing and peer-reviewing in preparation for undertaking their diploma projects.

Tidsåtgång

Part 1 Writing abstracts: Approx. 90 min. or homework assignment

Part 2 Peer-review: Approx. 30 min. for reviewing a classmate’s abstract (can be given as a homework assignment) plus approx. 30 min. for peer-reviewing

 

Upplägg/Metod

In this exercise the students will use scientific posters to practice writing abstracts. This is a useful exercise in preparing students for their diploma projects, since they will need to write their own abstracts for their scientific reports. They will also practice peer-review. 

Kurser, koppling centralt innehåll

Engelska 6

Kommunikationens innehåll

  • Konkreta och abstrakta ämnesområden med anknytning till samhälls- och arbetsliv samt elevernas utbildning.

Reception

  • Texter, även komplexa och formella, från olika medier.
  • Talad engelska och texter som är berättande, diskuterande, argumenterande, rapporterande och redogörande – varje slag för sig eller i olika kombinationer. Till exempel föredrag, debatter, formella brev och populärvetenskapliga texter.
  • Hur variation och anpassning skapas genom meningsbyggnad, ordbildning och val av ord, till exempel regionala varianter och kollokationer, i informella och formella sammanhang.
  •  

Produktion och interaktion

  • Muntlig och skriftlig produktion och interaktion med olika syften, där eleverna resonerar, argumenterar, ansöker, återger och sammanfattar.
  • Språkliga företeelser, däribland uttal, vokabulär, grammatiska strukturer och meningsbyggnad, stavning, textbindning, inre och yttre struktur samt anpassning, i elevernas egen produktion och interaktion.
  • Bearbetning av språk och struktur i egna muntliga och skriftliga framställningar för att anpassa dem efter syfte, sammanhang och genre.

Engelska 7

Kommunikationens innehåll

  • Teoretiska och komplexa ämnesområden, även av viss vetenskaplig karaktär, med anknytning till elevernas utbildning och valt fördjupningsområde samt till samhälls- och arbetsliv.
  • Åsikter, idéer och erfarenheter.

Reception

  • Texter, även komplexa och formella, från olika medier.
  • Talad engelska och texter som är berättande, diskuterande, argumenterande, redogörande och utredande – varje slag för sig eller i olika kombinationer. Till exempel debatter, föreläsningar, avtalstexter och texter som används inom högre studier.
  • Strategier för att överblicka och strukturera innehåll från större textmängder eller längre sekvenser av talat språk, till exempel genom att sortera, visualisera, sammanfatta och identifiera det bärande innehållet.
  • Hur variation och anpassning skapas genom komplex meningsbyggnad, interpunktion, ordbildning och stilnivå.
  • Hur struktur och sammanhang skapas genom sambandsmarkörer, effektiv styckeindelning, tes och kärnmeningar.

Produktion och interaktion

  • Muntlig och skriftlig produktion och interaktion med olika syften, där eleverna resonerar utifrån olika perspektiv, argumenterar, utreder, ansöker och förhandlar.
  • Språkliga företeelser, däribland uttal, vokabulär, grammatiska strukturer och meningsbyggnad, stavning, textbindning, inre och yttre struktur samt anpassning, i elevernas egen produktion och interaktion.
  • Bearbetning av språk och struktur i egna och andras framställningar för att anpassa dem efter syfte, genre och stilnivå.
  •  
Läs mer
Läs mindre

LÄRARHANDLEDNING

Dela länken till elevsidan med dina elever. Sidan innehåller lektionsmaterialet och instruktioner.

Material

Materialet hittar du på elevsidan och längre ner på den här sidan.

The material consists of:

  • Scientific posters sorted by subject in order for your students to choose a poster within a subject of their interest.

Genomförande

Part 1 Writing abstracts

Either during lesson time or as a homework assignment, have your students write their own abstracts of around 100–200 words in length based on a science poster of their choosing (links below). Additionally, it is hoped that they will also have gained a deeper understanding of their chosen project during the relevant seminar presentation itself. 

Part 2 Peer review

Once your students have written a first draft of their abstracts, you should divide the class up into pairs. These pairs should then read one another’s abstracts and provide each other with feedback. They can use analytical questions as an aid:

  • How long is the abstract (no. words)?
  • How is the text divided?
  • Which aspects of the project are described?
  • How is the text written? (formal conventions, first-person/other point of view, grammatical tense, etc.)
  • What is good about the text?
  • How could the text be improved?

Remind the students to be respectful and objective when providing feedback on each other’s work. You might like to provide some examples of constructive feedback and, if needed, also to help your students to strike the right tone and to know how to respond to constructive criticism in a positive way.

The initial analysis of their classmate’s abstract can be set as a homework assignment. After the students have received feedback from their classmate, you should allow them time to make adjustments to their text before submitting it to the responsible teacher for further grading and feedback.

Läs mer
Läs mindre

POSTERS

Biology/Biotechnology

Deep Learning-based Stereotactic Cranial Surgery Planning

Joint replacements

Nutritious crops on mars

Nanoscale resolution imaging

Chemistry

Foam – the chemical phenomenon foam

Revolutionising biomonitoring studies with ‘microsampling’

Optimization of the synthesis of the fluorescent dye “nile red”

Computer Science

FollowMe: AI to revolutionize cortical visual impairment therapy

Federated Learning

OSINTer

Neuron-Specific Dropout

Environmental Studies

Feasibility of Using Galleria Mellonella Larvae as a Means to Address Plastic Pollution

Environmental magnetism approach to differentiate air pollution particulate sources

Mathematics

Model space reduction of deterministic systems with nonlinear time evolution

On harmony in number theory a journey from primes to means and logs

Stochastic optimization of energy prosumption systems

Medicine/Biomedicine

Communicating neurobiology behind emotional reactions to children

Compatibility of DeAlta mobile app with Mexico’s healthcare system

Effects of essential oils of lavender and rosemary

Novel method to study gene regulation in brain cancer

Physics

The physics of a bead rolling on a rotating hoop – a problem in nonlinear dynamics

Water Music – Tuning Bottles Easily!

Microresonators for mid-infrared upconversion in plasmonic nanogaps