Seminariepresentation

Genom denna övning ges elever en möjlighet att inspireras till forskning och vetenskap samtidigt som de får öva på läsförståelse och uppbyggdnad av vetenskapliga rapporter. De rapporter som används kommer från deltagarna i Stockholm International Youth Science Seminar.

Mål

  • Students familiarise themselves with and reflect on a reports design and the
    scientific method in preparation for undertaking their diploma project.
  • Students practise their English-language reading comprehension and oral
    communication skills.

Tidsåtgång

 Analysera innehåll och struktur: ca 90 min (alternativt som hemuppgift följt av 30 min diskussion)

Upplägg/Metod

Let your students read, explain and analyse scientific reports.

Kurser, koppling centralt innehåll

Engelska 6

Kommunikationens innehåll

  • Konkreta och abstrakta ämnesområden med anknytning till samhälls- och arbetsliv samt elevernas utbildning.

Reception

  • Texter, även komplexa och formella, från olika medier.
  • Talad engelska och texter som är berättande, diskuterande, argumenterande, rapporterande och redogörande – varje slag för sig eller i olika kombinationer. Till exempel föredrag, debatter, formella brev och populärvetenskapliga texter.

Produktion och interaktion

  • Muntlig och skriftlig produktion och interaktion med olika syften, där eleverna resonerar, argumenterar, ansöker, återger och sammanfattar.
  • Språkliga företeelser, däribland uttal, vokabulär, grammatiska strukturer och meningsbyggnad, stavning, textbindning, inre och yttre struktur samt anpassning, i elevernas egen produktion och interaktion.

Engelska 7

Kommunikationens innehåll

  • Teoretiska och komplexa ämnesområden, även av viss vetenskaplig karaktär, med anknytning till elevernas utbildning och valt fördjupningsområde samt till samhälls- och arbetsliv.

Reception

  • Texter, även komplexa och formella, från olika medier.
  • Talad engelska och texter som är berättande, diskuterande, argumenterande, redogörande och utredande – varje slag för sig eller i olika kombinationer. Till exempel debatter, föreläsningar, avtalstexter och texter som används inom högre studier.
  • Strategier för att överblicka och strukturera innehåll från större textmängder eller längre sekvenser av talat språk, till exempel genom att sortera, visualisera, sammanfatta och identifiera det bärande innehållet.

Produktion och interaktion

  • Muntlig och skriftlig produktion och interaktion med olika syften, där eleverna resonerar utifrån olika perspektiv, argumenterar, utreder, ansöker och förhandlar.
Läs mer
Läs mindre

LÄRARHANDLEDNING

Dela länken till elevsidan med dina elever. Sidan innehåller lektionsmaterialet och instruktioner.

Material

Materialet hittar du på elevsidan och längre ner på den här sidan.

  • Reports sorted by subject so your students can choose one of their interest. 
  • A pdf with questions for the analysis of the reports

Genomförande

Let the students choose or assign an report to analyse using the following questions (approx. 60 min.):

Abstract

  • How long is the abstract (no. words)?
  • How is the text divided?
  • Which aspects of the project are described?
  • How is the text written? (formal conventions, first-person/other point of view,
    grammatical tense, etc.)
  • What is good about the text?
  • How could the text be improved?
  • How is the text written? (formal conventions, first-person/other point of view,
    grammatical tense, etc.)
  • What is good about the text?
  • How could the text be improved

Introduction

 

  • How is the research field introduced?
  • What motivating factors are driving research in this field?
  • How is previous research presented?
  • What is the purpose of the research?
  • How has the researcher limited the scope of its purpose?
  • How is the text written? (formal conventions, first-person/other point of view,
    grammatical tense, etc.)
  • What is good about the text?
  • How could the text be improved?

Method and materials

  • How is the method used presented?
  • How are the materials used presented?
  • How is the text written? (formal conventions, first-person/other point of view,
    grammatical tense, etc.)
  • What is good about the text?
  • How could the text be improved?

Results

  • How are the results presented? (tables/diagrams/images, etc.)
  • Could the results be presented in another way?
  • How are the captions for figures and tables written?
  • How is the text written? (formal conventions, first-person/other point of view,
    grammatical tense, etc.)
  • What is good about the text?
  • How could the text be improved?

Discussion and conclusion

  • How is the research problem answered?
  • Do the results support the conclusions?
  • Are any proposals for future, related research projects presented?
  • How is the text written? (formal conventions, first-person/other point of view,
    grammatical tense, etc.)
  • What is good about the text?
  • How could the text be improved?

References

  • Which referencing style is used for citations in the body of the text?
  • How are different types of references cited in the reference list? (books,
    scientific articles, online sources, etc.)
  • Which referencing system has the author used?


Next, allow the students to discuss in groups of around five people what conclusions they have arrived at concerning the structure and content of the reports they read. Based on these conclusions, the groups should then discuss what they consider to be useful/less-useful approaches to writing reports(approx. 15 min.). Following these discussions, you can pose open-ended questions to the whole class about what conclusions the groups arrived at, so that each group can learn from the others (approx. 15 min.). Note that the different parts of this exercise can be divided across more than one lesson to suit the class’s schedule, or be given as homework assignments

 

Läs mer
Läs mindre

Download

 

 

Questions for part two

Download the questions for the analysis

for sharing with your students.

REPORTS

Biology/Biotechnology and Medicine/Biomedicine

Investigating the effects of maternal obesity on fetal cardiovascular function in an ovine model

Influence of the photoperiod on the diapause of P. Machaon

The landscape of on-target & collateral cleavage of various CRISPR-Cas13 orthologs in mammalian cells

Sustainable utilisation of soymilk by-products for probiotic food applications and soil health management

Fishy traits: using deep learning algorithms for non-invasive analysis of complex behaviours

Rainwater collection: an ancestral system in the present

How to make an physiological Biomaterial from spinach leaves

The Relationship Between Tumor-Induced Osteoclastogenesis and Osteoprotegerin

Chemistry

Hydrogen Peroxide-Responsive Small Molecules to Alter Pathological Factors in Alzheimer’s Disease

Engineering

Ultrasonic Communication in Water

The biocarbon future - a holistic approach to new sustainable value chains

Influence of Pumped Hydropower Storage Operations on Biodiversity

Mathematics

Symmetry, Fixed Points and Quantum Billiards

Physics

The Sound of a Drop

A Novel Hadronization Model Explaining Charm-Quark Hadronization in Different Collision Systems Through Yet-Unobserved Excited States and Cluster Volume Dependence

A neural network as a prediction model for the Predictability Time Horizon of the double pendulum

Transient Dynamics of a Retracting Soap Film Bound by a Slinky Spring

Recursive Method for Quantum Computer

Theoretical and experimental investigation of ship wakes

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Unga Forskare, orgnr. 802005-9385 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.