UF_SIYSS_2048px-5219

Genom denna övning ges elever en möjlighet att inspireras till forskning och vetenskap samtidigt som de får öva på läsförståelse av vetenskapliga posters och lära sig om hur den vetenskapliga processen kan gå till. De posters som används kommer från deltagarna i Stockholm International Youth Science Seminar.

Mål

  • Give students basic insight into the scientific process and research.
  • Give students the opportunity to reflect on ethical issues connected with research.
  • Provide students with knowledge useful in searching for scientific articles in connection with their diploma project (and other academic exercises).
  • Train students in source criticism.

Tidsåtgång

Approx. 60–75 min.

 

Upplägg/Metod

Scientific posters are an excellent resource in helping students to deepen their understanding of the scientific process and of research. Although posters might not be considered in-depth as part of the standard course curriculum, they are useful for students in connection with their diploma projects and can also inspire those who are interested in pursuing a future career in research.

This module contains suggestions for questions that students can reflect on in connection with scientific posters.

Kurser, koppling centralt innehåll

Biologi 1

Biologins karaktär och arbetsmetoder

  • Vad som kännetecknar en naturvetenskaplig frågeställning.
  • Utvärdering av resultat och slutsatser genom analys av metodval, arbetsprocess och felkällor.

Fysik 1a

Biologins karaktär och arbetsmetoder

  • Vad som kännetecknar en naturvetenskaplig frågeställning.
  • Det experimentella arbetets betydelse för att testa, omvärdera och revidera hypoteser, teorier och modeller.
  • Utvärdering av resultat och slutsatser genom analys av metodval, arbetsprocess och felkällor.

Fysik 2

Fysikens karaktär, arbetssätt och matematiska metoder

  • Det experimentella arbetets betydelse för att testa, omvärdera och revidera hypoteser, teorier och modeller.
  • Utvärdering av resultat och slutsatser genom analys av metodval, arbetsprocess, felkällor och mätosäkerhet.

Kemi 1

Kemins karaktär och arbetssätt

  • Vad som kännetecknar en naturvetenskaplig frågeställning.
  • Hur problem och frågor avgränsas och studeras med hjälp av kemiska resonemang.
  • Utvärdering av resultat och slutsatser genom analys av metodval, arbetsprocess och felkällor.

Kemi 2

Kemins karaktär och arbetssätt

  • Utvärdering av resultat och slutsatser genom analys av metodval, arbetsprocess och felkällor.

Naturkunskap 1b

  • Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar, simuleringar och experiment samt etiska förhållningssätt kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
  • Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att undersöka naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
  • Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritiskt pröva ovetenskapligt grundade påståenden.

Naturkunskap 2

  • Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar, simuleringar och experiment samt etiska förhållningssätt och estetiska upplevelser kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
  • Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att pröva naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
  • Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritiskt pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
  • Naturvetenskapens betydelse för mänsklighetens kultur och världsbild. Upptäckter och framsteg inom till exempel medicin, energi och materialutveckling ur historiska, nutida och framtida perspektiv.

 

Läs mer
Läs mindre

LÄRARHANDLEDNING

Dela länken till elevsidan med dina elever. Sidan innehåller lektionsmaterialet och instruktioner.

Material

Materialet hittar du på elevsidan och längre ner på den här sidan.

The material consists of:

  • Scientific posters sorted by subject in order for your students to choose a poster within a subject of their interest.
  • Questions to be used as a tool for the analysing the poster and the scientific process

Genomförande

Method

Let the students analyze the posters, using the questions below. The questions in italics is for for a more advanced analysis:

  • Why did the researcher choose to use the particular methods they did in connection with their project? Could they have used other methods? Is there a connection between the research question and the method used?

 

  • Did the researcher use control groups/control data? Why are these needed? Are there cases where these are not needed?

  • Does the project involve any ethical dilemmas that may have required the researcher to obtain special approval (e.g., human experimentation/animal testing)? When is ethical approval required?

  • How has the researcher presented their data (e.g., tables/diagrams/images/figures, etc.)? Could they present their data in another way?

  • How are their figure captions?

  • How many experiments were conducted? Can it be said that the project’s data are statistically significant? Are more experiments needed? What determine whether or not the project’s data are statistically significant? Are there projects that do not require statistically significant data?

  • Has the research question been answered? How?

  • Are the conclusions supported by the collected data?

It might not always be possible to answer certain questions based solely on the information contained in a project’s poster. In such cases, encourage your students to consider why such information is missing and whether or not it should have been included.

After completing the above exercise, the student groups should briefly present their conclusions to one another. Following that, the discussion should continue amongst the whole class and together with you, the educator. The primary focus of this whole-class discussion should be on the more deeply analytical questions written in italics (approx. 30 min.).

Läs mer
Läs mindre

Download

POSTERS

Biology/Biotechnology

Hijacking cancer gene regulation in the human genome by engineering DNA structure

Novel Designs of Neural Interface Devices and the Computational Simulation with Finite Element Model

Chemistry

Multifunctional nanocomposites: synthesis and antioxidant activity assessment in colloidal dispersions

Tetrahydroxybenzoquinone-based Metal-Organic Frameworks as Long-term Antioxidants

Performance Evaluation of Recycled Acyl-Modified Chitosan Filtration Membranes on Polluted Water Using Spectroscopic Techniques

Powdered insulators for High Voltage Applications

Environmental Studies

Enhancing monitoring and environmental water management

Mathematics

Creating Multidimensional Drawings With Epicycles

On Prime Sequences and Series Studied by Means of Asymptotic Densities

Medicine/Biomedicine

Biosynthetic Engineering of Novel Multifunctional Electroactive Bacterial Cellulose-Carbon Nanotube Therapeutic Bandages for Rapid Clearance of Vancomycin-Intermediate Staphylococcus aureus

In silico design and production of a multiepitope peptide vaccine against dengue virus (DENV)

EKG channelrecontruction with Convolutional Neural Networks

Physics

Water Spiral - A Study on Circular, Elliptical and Swirling Jet Flows

Evolution of comets and icy moons – ices, carbon, and mechanochemistry

Skew-Axis Cylinder Lens Optical System: Novel Method of Clinical Optometry of Astigmatism, Characterization, Theoretical Modelling, and Implementation

Developing and testing a Lagrangian model of the floating-arm trebuchet