UF_SIYSS_2048px-4030

Genom denna övning ges elever en möjlighet att inspireras till forskning och vetenskap samtidigt som de får diskutera och reflektera över vad vetenskap är och hur det går att avgöra om en källa är pålitlig. Materialet är en del av Stockholm International Youth Science Seminar.

Mål

  • Give students basic insight into the scientific process and research.
  • Give students the opportunity to reflect on ethical issues connected with research.
  • Provide students with knowledge useful in searching for scientific articles in connection with their diploma project (and other academic exercises).
  • Train students in source criticism.

Tidsåtgång

Approx. 60–80 min. Some exercises included in this module can be given as homework assignments.

 

Upplägg/Metod

Help your students to deepen their understanding of the scientific process and of research with help of questions written for reflection and discussion.

Kurser, koppling centralt innehåll

Biologi 1

Biologins karaktär och arbetsmetoder

  • Vad som kännetecknar en naturvetenskaplig frågeställning.
  • Modeller och teorier som förenklingar av verkligheten. Hur de förändras över tid.
  • Det experimentella arbetets betydelse för att testa, omvärdera och revidera hypoteser, teorier och modeller.

Biologi 2

Biologins karaktär och arbetsmetoder

  • Modeller och teorier som idealiseringar av verkligheten. Modellers och teoriers giltighetsområden samt hur de kan utvecklas, generaliseras eller ersättas av andra modeller och teorier över tid.
  • Avgränsning och studier av problem och frågor med hjälp av biologiska resonemang.
  • Det experimentella arbetets betydelse för att testa, omvärdera och revidera hypoteser, teorier och modeller.
  • Frågor om religion, etik och hållbar utveckling kopplade till biologins olika arbetssätt och verksamhetsområden.

Fysik 1a

Biologins karaktär och arbetsmetoder

  • Vad som kännetecknar en naturvetenskaplig frågeställning.
  • Det experimentella arbetets betydelse för att testa, omvärdera och revidera hypoteser, teorier och modeller.

Fysik 2

Fysikens karaktär, arbetssätt och matematiska metoder

  • Det experimentella arbetets betydelse för att testa, omvärdera och revidera hypoteser, teorier och modeller.
  • Fysikens relation till och gränser mot etiska, filosofiska och religiösa frågor.

Kemi 1

Kemins karaktär och arbetssätt

  • Vad som kännetecknar en naturvetenskaplig frågeställning.
  • Modeller och teorier som förenklingar av verkligheten. Hur modeller och teorier kan förändras över tid.
  • Det experimentella arbetets betydelse för att testa, omvärdera och revidera hypoteser, teorier och modeller.

Kemi 2

Kemins karaktär och arbetssätt

  • Modeller och teorier som förenklingar av verkligheten. Modellers och teoriers giltighetsområden och hur de kan utvecklas, generaliseras eller ersättas av andra modeller och teorier över tid.
  • Det experimentella arbetets betydelse för att testa, omvärdera och revidera hypoteser, teorier och modeller.
  • Frågor om etik och hållbar utveckling kopplade till kemins olika arbetssätt och verksamhetsområden

Naturkunskap 1b

  • Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar, simuleringar och experiment samt etiska förhållningssätt kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
  • Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att undersöka naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
  • Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritiskt pröva ovetenskapligt grundade påståenden.

Naturkunskap 2

  • Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar, simuleringar och experiment samt etiska förhållningssätt och estetiska upplevelser kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
  • Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att pröva naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
  • Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritiskt pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
  • Naturvetenskapens betydelse för mänsklighetens kultur och världsbild. Upptäckter och framsteg inom till exempel medicin, energi och materialutveckling ur historiska, nutida och framtida perspektiv.

 

Läs mer
Läs mindre

LÄRARHANDLEDNING

Dela länken till elevsidan med dina elever. Sidan innehåller lektionsmaterialet och instruktioner.

Material

Materialet hittar du på elevsidan och längre ner på den här sidan.

The material consists of:

  • Questions to be discussed and reflected upon

Genomförande

Method

Let the students discuss and reflect on the following questions:

  • How does a person become a researcher? (academic pathway, etc.)

  • Which professional roles are included in a research team?

  • What is a scientific article?

  • Where can one find scientific articles? (school library, PubMed, etc.)

  • What procedure is followed in preparing an article for publication? (editorial review, etc.)

  • Which scientific journals are you familiar with? What characterises a reliable journal and an unreliable journal, respectively

  • What is ‘impact factor’ and what score indicates that a journal has achieved a good impact factor? Is a journal’s impact factor always a true gauge of its importance?

  • How is research marketed/disseminated to the general public and to other researchers?

  • Why might research findings be misrepresented in the media? What are journalists’ and researchers’ respective roles, interests and difficulties in connection with helping research findings to reach the general public?

  • How can one decide if a text published online (e.g., on Facebook) is true and reliable? Is there any way to know if a text has been slanted to suit a certain purpose?
  • What are the consequences of research fraud (e.g., falsification, plagiarism, ethical flaws, legal violations)? How does fraud affect people’s confidence in research? Can you cite any examples of research fraud that you have heard or read about
  • What kinds of ethical dilemmas might arise in connection with research? What rules govern research in Sweden? Give examples.
  • How do people in today’s society view research and facts published in the media? Are research findings always accepted? What are your views on the ‘fake news’ phenomenon?

As a suggestion, students can be divided into pairs and tasked with attempting to answer one or more of the above questions, after which they can present their conclusions to the class. Many of these questions have no right/wrong answers, but benefit students when they are discussed from different perspectives as a class. It can be helpful for you to have some background knowledge about these questions, so as to be able to assist your students in their discussions.

Läs mer
Läs mindre

Download

 

 

Questions for the discussion and reflection

Download the questions for the discussion and reflection for sharing with your students.

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Unga Forskare, orgnr. 802005-9385 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.