Self-driving vehicles

Helt självkörande fordon kan i framtiden skapa helt nya trafik- och transportlösningar. 5G och AI-teknik utgör grunden. Trafiksäkerhet och minskad energianvändning är några fördelar. Vilka är möjligheterna – och vilka är de viktigaste utmaningarna?
Materialet är framtaget av
Mål
Översiktligt kunna beskriva och analysera självkörande fordon från ett samhällsperspektiv.
Kunna resonera kring potentiella möjligheter och problem kopplade till teknikens påverkan på framför allt hållbarhet och säkerhet, t ex utifrån produktion och trafiksäkerhet.
Tidsåtgång
1 förberedande läxa + 1 lektion
Upplägg
Läxa - diskussion - presentation
Kurser, koppling centralt innehåll
Samhällskunskap 1a2 och 1b: Mediers och informationsteknikens roll i samhället. Deras möjligheter att påverka människor och samhällsutvecklingen samt de möjligheter de ger människor att påverka.
Teknik 1: Teknikens och teknikerns roll med fokus på framtidens teknik och ett hållbart samhälle, till exempel med utgångspunkt i energieffektivisering. Teknikens historia och teknikutvecklingens betydelse för samhället samt introduktion i aktuella utvecklingsområden inom teknik.
Teknik specialisering: Teknik och teknikutveckling inom valt teknikområde, till exempel design, produktutveckling, informations-, medie-, produktions-, el och förbränningsteknik eller samhällsbyggande. Teknik i ett hållbart samhälle, till exempel energi- och resurseffektivisering.
Engelska 5: Aktuella och bekanta ämnesområden, även med anknytning till samhälls- och arbetsliv och till elevernas utbildning.
Engelska 6: Konkreta och abstrakta ämnesområden med anknytning till samhälls- och arbetsliv samt elevernas utbildning.
Samarbete mellan engelska och teknik
LÄRARHANDLEDNING
Dela länken till elevsidan med dina elever. Sidan innehåller lektionsmaterialet och instruktioner.
Låt eleverna se de fyra filmerna och läsa pdf:en 5 things about autonomous vehicles som en förberedande läxa. Be eleverna att ta anteckningar om vad de lär sig eller tycker är intressant från materialet.
Dela in eleverna i mindre grupper. Låt eleverna diskutera frågorna och ta anteckningar över vad de diskuterar och kommer fram till.
På elevsidan finns även en elevinstruktion på engelska.
1. Vad definierar ett självkörande fordon?
2. Exemplifiera hur självkörande fordon kan komma att förändra livet och vardagen.
3. Skriv ner 1-2 möjligheter för klimat/hållbarhet som tekniken kan föra med sig. Tror du att tekniken kan innebära några nackdelar eller risker ur ett klimat/hållbarhetsperspektiv?
4. Finns det några utmaningar kopplat till säkerhet när det kommer till självkörande fordon? Hur kan man lösa dem?
5. Ser du någon risk med om tekniken inte blir tillgänglig för alla?
6. Vem står bakom materialet? Har de en positiv eller kritisk inställning till tekniken? Tycker du att de ger en realistisk bild, eller överdriver/underdriver de möjligheterna eller riskerna? Varför i så fall, tror du?
7. Anteckna något du tycker är extra intressant/skrämmande/inspirerande, som du vill lyfta i klassen.
Samlas slutligen i helgrupp och låt varje grupp presentera eller berätta vad de diskuterat.
MATERIAL
Self-driving vehicles
Self-driving cars are no longer confined to science fiction movies; they´re becoming a reality. Technological breakthroughs such as 5G connectivity and AI are behind the phenomenon, and are making it possible for cars to drive themselves. Today, Advanced Driver Support Systems (ADAS) technology is already helping drivers avoid accidents, but this is just the beginning of a safe-road revolution. Today up to 95% of road accidents are caused by driver´s mistakes and miscalculations. By applying predictive models to real time data, driverless cars will greatly reduce the impact of human error. Watch our videos about “Self-driving vehicles” to learn more.
Autonomous parking
Autonomous parking can minimize incidents in parking garages, leading to increased safety and reduced damage. It also saves time and parking space for car manufacturers as cars roll off the production line.
5G ride
Efficient and clean public transport that is accessible to many, is an essential part of a smart city. Autonomous, electric buses can help meet the demand for a transport system like that. Self-driving vehicles become safer and more efficient when they are connected and can be controlled in a smart and intelligent way. 5G together with the control tower makes this possible.
Watch the video about the 5G ride trial on Djurgården.
Pedestrian alert
A distracted pedestrian is warned about an approaching vehicle through his smartphone. The driver of the vehicle also gets a warning about a pedestrian heading towards or close to the road. When the pedestrian is visible from the vehicle, AR technology is used to enhance visibility and warnings about pedestrians close to the vehicle. Thanks to eye-tracking technology, the system can even adjust the warning to the vehicle driver, assessing whether the driver has likely seen the pedestrian, or not.
Här kan du läsa mer
5 things about autonomous vehicles
FÖRSLAG PÅ GYMNASIEARBETE
Programmera en självkörande RC-bil
Dagens bilindustri rör sig mer och mer åt självkörande bilar. För att en bil skakunna köra själv används ofta kameror och andra sensorer som kan ta reda på hur omgivningen ser ut, och sedan används denna information av ett neuralt nätverk som avgör hur bilen ska köra. Det här är en idé för dig som har ett förintressse för AI, och är beredd att lägga ett antal timmar extra på ditt projekt, eftersom denna idé både inkluderar konstruktionen av själva bilen och programmeringen!
Projektidé data och teknik
Programmera en självkörande virtuell bil
Neurala nätverk måste tränas innan de kan användas ute på vägarna, och det görs lättast i en virtuell värld där bilen och dess omgivning simuleras på en dator. Man måste dock se till att en bil som tränats virtuellt även fungerar i verkligheten. Hur gör man det? Måste man testa den i verkligheten för att veta, eller kan man se tecken på det redan i den virtuella världen?